FAQ Sponsoring

Wat is sponsoring?

Sponsoring is een zakelijke overeenkomst, gericht op profijt voor beide partijen, waarbij de ene partij (sponsor) onze vereniging financieel en/of materieel ondersteunt en waarbij de andere partij (PSV Handbal) een tegenprestatie levert die de sponsor helpt bij het bereiken van diens doelen.

Wie maakt afspraken met Sponsors?

Het maken van afspraken met sponsors is voorbehouden aan de Sponsoring Commissie, en kunnen dus ook niet door andere leden gemaakt worden. De Sponsoring Commissie maakt de afspraken namens de vereniging en behartigt de belangen van zowel vereniging als sponsors, waaronder het organiseren van de tegenprestatie aan de sponsor.

Hoe voorkomen we vervelende concurrentiesituaties?

Bij potentiële nieuwe sponsors is het van belang te checken of het belang van bestaande sponsors mogelijk in het geding is. Dit kan het geval zijn indien een concurrent al sponsor is. De afspraak is dat we in zo’n geval een nieuwe mogelijke sponsor altijd communiceren aan de bestaande sponsor en toetsen hoe dat ligt. Bij twijfel beslissen we binnen de Sponsoring Commissie.

Kan een sponsor zomaar iets geven?

Een sponsor die een team iets wil schenken (bv. trainingspakken, tassen, warmloop shirts) is welkom om dit te doen indien dit zonder tegenprestatie is. Zodra de sponsor echter haar nam of logo o.i.d. op het betreffende object wil hebben, is er sprake van exposure op media van PSV Handbal en verwachten we als vereniging een tegenprestatie (een sponsorbijdrage, naast de kosten van het object).

Hoe bepalen we waar het sponsorgeld aan wordt uitgegeven?

Binnen de vereniging bepaalt het bestuur waar geld aan wordt uitgegeven en hoeveel (o.b.v. begrotingen, plannen en andere afspraken). De Sponsoring Commissie gaat alleen over het binnenhalen van sponsorgelden.

Wie is verantwoordelijk voor kledingbeleid en wedstrijdkleding?

Het kledingbeleid (eigendom, beheer, spelregels e.d.) is een verantwoordelijkheid van het bestuur en zij organiseert de beschikbaarheid van wedstrijdkleding . De Sponsoring Commissie stelt alleen de richtlijnen op t.a.v. sponsoring exposure op wedstrijdkleding, en laat deze bedrukken indien van toepassing.

Hoe regelen we het relatiebeheer met sponsors?

De Sponsoring Commissie contactpersoon die met een nieuwe sponsor bezig is, regelt in principe de hele reeks activiteiten die nodig is om de sponsor binnen te halen inclusief de initiële tegenprestatie: contact, (getekende) offerte, regelen logo en bordbestand, regelen shirt/bord-bedrukking etc. In principe wordt de contactpersoon de relatiebeheerder. Verzenden van facturen en crediteurenbewaking doen we centraal.

Wat als ik zelf iets voor mijn team wil organiseren?

Als een team toch zelf iets wil organiseren om (financiële) middelen te genereren voor het eigen team, bijvoorbeeld voor de dekking van een ‘eigen’ toernooibezoek, of eigen reiskosten of een eigen warmloopshirt, dan kan dat onder de volgende strikte voorwaarden:

  1. Als een sponsor geen enkele tegenprestatie vraagt van het team of van de vereniging (en dus ook niet een logo of bedrijfsnaam op ‘iets’), maar gewoon het geld ter beschikking stelt.
  2. Als een sponsor bereid is vrijetijdskleding (polo’s, 3e helft truien, petjes) te sponsoren, eventueel met naam/logo. Deze vrijetijdskleding (bv. een uniforme teampolo) mag niet gedragen worden in de sporthal, behalve in de kantine of kleedkamer. Dit geldt dus niet voor wedstrijdkleding, trainingspakken, tassen, sponsorborden, wedstrijdblaadjes e.d.
  3. Bij een warmloopshirt dat gesponsord is door (meerdere) privé-donateurs die daarop slechts met hun persoonsnaam zichtbaar zijn (geen logo’s dus), met bijdragen tot €50. Indien er een bedrijfssponsor is voor een gesponsord warmloopshirt, reserveshirt of trainingspak o.i.d., dan krijgt dit de draagprioriteit t.o.v. het warmloopshirt van de privé donateurs.
Back to Top ↑

  • Agenda

    juli, 2017

    Sorteer Opties

    Geen events

  • Archief

  • Zaalwachtschema


X